وزیر خارجه اردن در حالی امروز در تهران قرار است با رئیس جمهور و سرپرست وزارت خارجه دیدار کند که مقامات ایرانی به صراحت اعلام کرده‌اند که این بار پاسخی «پشیمان کننده» در انتظار رژیم صهیونیستی است.

ایمن الصفدی

به گزارش همشهری آنلاین، «وزیر خارجه اردن ایمن الصفدی در سفر به تهران حامل پیامی از سوی شاه اردن عبدالله دوم درباره اوضاع منطقه و مناسبات دوجانبه است»، این خبری بود که بعد از انتشار سفر وزیر خارجه اردن به تهران از سوی وزارت خارجه این کشور منتشر شد.
براساس اعلام این وزارتخانه، وزیر خارجه اردن در این سفر ضمن دیدار با سرپرست وزارت خارجه ایران علی باقری با رئیس جمهور مسعود پزشکیان هم دیدار می‌کند.
نخستین سفر وزیر خارجه اردن به تهران در شرایطی انجام می‌شود که ایران بعد از ترور رئیس فقید دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه توسط رژیم اسرائیل اعلام کرد که پاسخی قاطع و پشیمان کننده به این رژیم خواهد داد.
اردن برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان وزیر دولتش ابراهیم حدیثه الجازی را به تهران فرستاده بود.
سفر الصفدی بعد از دو تماس تلفنی اخیر وزیر خارجه اردن با علی باقری انجام می‌شود. این دیپلمات ارشد اردنی در گفت‌وگوی تلفنی‌ با باقری ضمن محکوم کردن ترور هنیه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران، «افزایش تنش در منطقه را خواست رژیم صهیونیستی» خوانده بود و بر ضرورت تلاش برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه تأکید کرده بود.
باقری هم با اشاره به دو تماس تلفنی وزرای خارجه مصر و اردن طی ۴۸ ساعت گذشته عنوان کرد که به آنها گفته که «عزم ایران برای پاسخگو کردن رژیم جدی است.»
اردن در عملیات «وعده صادق» در ۲۵ فروردین امسال که در واکنش به حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق انجام شد، در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی کمک کرد.
اقدامی که همان زمان سخنگوی وزارت خارجه ایران ناصر کنعانی اعلام کرد که این موضوعی نظامی است و مراجع نظامی در این باره اظهارنظر می‌کنند ولی در عین حال گفت «شایسته است که اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز، مورد حمایت و تایید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه، عربی و اسلامی قرار گیرد.»
حسین امیرعبداللهیان ۳۱ فروردین در دیدار با ایمن الصفدی در نیویورک گفته بود که پاسخ ایران «عملیاتی محدود و حداقلی» بوده و در صورت ارتکاب هرگونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی این رژیم، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.
براساس گزارش وبسایت عربیک دیفنس درباره هزینه‌‎های عملیات تنبیهی ایران، حمله ایران ۳۴۵ میلیون دلار خرج روی دست پدافند هوایی اسرائیل گذاشت که به غیر از هزینه‌هایی است که آمریکا، فرانسه، انگلیس و اردن برای کمک به اسرائیل انجام دادند. روزنامه یدیعوت آحارونوت هم نوشت: هزینه این دفاع، بین چهار تا پنج میلیارد شِکِل (۱.۰۸ تا ۱.۳۵ میلیارد دلار) (صدمات دیگر) برآورد شده است.
البته گفت‌وگویی تلفنی هم بین دو وزیر در زمان حضور در نیویورک برقرار شد و الصفدی گفته بود که اردن مصمم است در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سفر رئیس دستگاه دیپلماسی اردن در حالی به تهران انجام می‌شود که کارشناس مسائل منطقه سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با فارس این سفر را از نشانه‌های اقتدار و نفوذ ایران در منطقه می‌داند و می‌گوید که «شنیدن دیدگاه ایران درباره استحقاق مجازات رژیم اسرائیل برای اردن به دلیل رابطه عادی با این رژیم، بسیار با اهمیت خواهد بود.»
وی می‌گوید که اگر وزیر خارجه اردن برای وساطت به منظور عدم پاسخ ایران به رژیم اسرائیل به تهران آمده باشد، مقامات ایران به او خواهند گفت که هیچ میانجیگری و پادرمیانی را قبول نمی‌کنیم.
از سوی دیگر تحلیلگر مسائل غرب آسیا سیدهادی سیدافقهی هم در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در زمان عملیات وعده صادق برخی از پهپادها و موشک‌های ایران از اردن رهگیری شد، بر این باور است که وزیر خارجه اردن در سفر به تهران دو موضوع را دنبال می‌کند «درخواست از ایران برای عدم عبور پهپادها و موشک‌ها از آسمان اردن و اینکه این عملیات انجام نشود که این محال است و یا اینکه ایران به اهداف کم ارزش حمله کند تا جنگ منطقه‌ای رخ ندهد».
این کارشناس معتقد است که سفر ایمن الصفدی به تهران سفر موفقی نباشد و پاسخ‌های قاطع، صریح و شفافی از مقامات ایرانی خواهد شنید.
جمهوری اسلامی ایران پس از ترور هنیه با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اعلام کرد که در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع به منظور پاسخ قاطع و فوری به این اقدام تروریستی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش تردید نمی‌کند و رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم فرمودند که «خونخواهی» هنیه را وظیفه‌ خود می‌دانیم.

کد خبر 871791
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha